Tal, mængder, former og mønstre

Tal, mængder, former og mønstre har allerede tidligt en naturlig interesse for barnet. Det er områder, der uden tilskyndelse har barnets interesse. Selv helt små børn er interesseret i tal og bruger dem spontant, når de leger med klodser, biler m.m.

Understøttes barnets naturlige matematiske interesse allerede i dagplejen/vuggestuen, vil barnet udvikle en nysgerrighed over for det matematiske område som vil gavne barnet senere. Forskning viser at tilegnelsen af tidlige matematiske kompetencer giver barnet et solidt grundlag for at tilegne sig nye kompetencer senere i livet.

Barnets tidlige erfaringer med matematik på længere sigt har indflydelse på barnets skoleparathed. Forskningen viser endvidere at børns matematikkundskaber, bl.a. i forhold til tal, når de starter i børnehaveklassen også forudsiger senere læsefærdigheder. (Leg og læring i vuggestuen, Syddansk Universitet og Trygfondens Børneforskningscenter 2013)

 

 

 

Publiceret 17-11-2016