Gode råd om lektier

  • De læsetekster, som klassen arbejder med, skal eleven læse fx via NOTA/e17
  • Omfang og indhold af lektier skal være differentieret til elevens læsefærdighed
  • Husk at alle kopiark og tekster skal være tilgængelige for eleven digitalt
  • Lav en meget konkret aftale med elev og forældre om, hvordan tekster læses: Hvilke skal læses med ørerne og hvilke skal læses med øjnene? Jo ældre eleven er, jo mere skal eleven tage medansvar for omfanget af lektierne
  • Aftal med eleven, hvordan en tekst skal læses: hvordan og med hvilken hastighed?
  • Giv altid eleven et læseformål, inden en tekst læses
  • Eleven skal have aktiveret sin forforståelse inden fx en fagtekst læses eller et nyt emne startes op. Det kan også være lektier. Sørg for at vise eleven, hvordan han/hun kan få en forforståelse 
  • Det skal være tydeligt, hvad eleven har for. Lav evt. en lektiebog
  • Sørg for at eleven kan lykkes med lektierne
  • Lav konkrete aftaler om, hvordan eleven skal skrive tekster. Brug fx skriveskabeloner, ordbank, sætningsbegyndere, CDord, indtaling, billeder, powerpoint osv. 
  • Hvis klassen laver diktat skal eleven kun skrive de ordtyper, som eleven har arbejdet med i forvejen
  • Reducer i lektiemængden, hvis det er nødvendigt 
  • Lav evt. tidsbegrænsning for lektietiden

Publiceret 08-11-2016