Gode råd om lektier
- De læsetekster, som klassen arbejder med, skal eleven læse fx via NOTA/e17
- Omfang og indhold af lektier skal være differentieret til elevens læsefærdighed
- Husk at alle kopiark og tekster skal være tilgængelige for eleven digitalt
- Lav en meget konkret aftale med elev og forældre om, hvordan tekster læses: Hvilke skal læses med ørerne og hvilke skal læses med øjnene? Jo ældre eleven er, jo mere skal eleven tage medansvar for omfanget af lektierne
- Aftal med eleven, hvordan en tekst skal læses: hvordan og med hvilken hastighed?
- Giv altid eleven et læseformål, inden en tekst læses
- Eleven skal have aktiveret sin forforståelse inden fx en fagtekst læses eller et nyt emne startes op. Det kan også være lektier. Sørg for at vise eleven, hvordan han/hun kan få en forforståelse
- Det skal være tydeligt, hvad eleven har for. Lav evt. en lektiebog
- Sørg for at eleven kan lykkes med lektierne
- Lav konkrete aftaler om, hvordan eleven skal skrive tekster. Brug fx skriveskabeloner, ordbank, sætningsbegyndere, CDord, indtaling, billeder, powerpoint osv.
- Hvis klassen laver diktat skal eleven kun skrive de ordtyper, som eleven har arbejdet med i forvejen
- Reducer i lektiemængden, hvis det er nødvendigt
- Lav evt. tidsbegrænsning for lektietiden
Publiceret 08-11-2016