Indsats på mellemtrinnet

  • Læsebånd med særlig støtte til elever i læsevanskeligheder
  • Læsemakkerforløb på tværs af årgange
  • Systematisk og daglig læsetræning i tekster på elevens niveau
  • Lav læselog sammen med eleven, så læringsprocessen følges
  • Morfemkursus (fra rodmorfem til bøjnings- og afledningsmorfemer)
  • Arbejde med strategier for ordlæsning, fx lydsyntese/analyse, analogi
  • Læsetræning i den understøttende undervisning
  • Særligt tilrettelagt læseforløb på hold med få elever
  • Arbejde med strategier for læseforståelse: læseformål, aktivering af forforståelse og viden, ordkendskab, semantik, tekstbånd, genrer, bevidsthed om egen læsning
  • Særligt tilrettelagt forløb i genrelæsning- og skrivning
  • Læsning og skrivning med it-støtte
  • Kursus i brug af it-støttende programmer
  • Arbejde med strategier for anvendelse af ordforslags- oplæsningsprogrammer, fx at søge det rigtige ord, genlæsning med oplæsningsprogram samt anvendelse af betydningsordbog. Se ”De 10 trin til at blive sel
  • Støtte i klassen ved lærer, der har kompetencer indenfor kompenserende hjælpemidler  
  • Anvend modellerende, guidende og dialogbaseret undervisning
  • Lav elevplan med tydelige læringsmål i samarbejde med eleven. Følg udviklingen sammen med eleven
  • Arbejd med elevens selvforståelse
  • Giv eleven tid, opmuntring og forståelse

Publiceret 08-11-2016